Częstochowa zamawia trzy tramwaje i dziesięć autobusów elektrycznych
Jak podał lokalny samorząd, tramwajowe zamówienie obejmuje dostawy fabrycznie nowych tramwajów z wyposażeniem, szkolenia i dostarczenie dokumentacji technicznej. Całkowita pojemność nowych wozów nie może być mniejsza niż 200 osób, a liczba pełnowymiarowych miejsc siedzących to co najmniej 54.
Częstochowa zastrzega, że realizacja przetargu zależy od pozyskania środków zewnętrznych. Wniosek zgłoszono do priorytetu Krajowego Planu Odbudowy "Zielona, inteligentna mobilność", w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W razie powodzenia, nowe tramwaje mogłyby zostać dostarczone do połowy 2026 r.
Zamawiane pojazdy mają być przeznaczone na przebudowaną w ostatnich latach główną linię tramwajową w mieście, a w przyszłości też na odcinki linii potencjalnie nowe (Parkitka) lub zmodernizowane (Kucelin).
Magistrat przypomniał, że ostatnich latach kupiono tam łącznie 17 nowych tramwajów, przy czym flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) uzupełniają sprawne stare pojazdy 105Na Konstal. Plany powiększenia taboru nie są równoznaczne z wycofaniem starych składów. Te będą kursowały na Kucelin - do czasu modernizacji torowiska w dzielnicy Zawodzie-Dąbie.
W poprzedniej perspektywie finansowej Częstochowa przy wsparciu funduszy unijnych m.in. przebudowała infrastrukturę tramwajową, co było największym takim przedsięwzięciem od czasu wyjechania tam na tory pierwszego tramwaju 60 lat temu.
Częstochowska unijna inwestycja tramwajowa objęła niemal cały fragment (13,8 km) starszej, podstawowej linii tramwajowej w mieście: między pętlą przy al. Pokoju w dzielnicy Raków a pętlą przy ul. Fieldorfa-Nila i al. Wyzwolenia w dzielnicy Północ. Umowę na te prace podpisano w maju 2018 r. Realizacja po projektowaniu ruszyła wiosną 2019 r. i zakończyła się w 2021 r.
Roboty te objęły większą część torowisk istniejących przed ukończeniem w 2012 r. zupełnie nowej linii w kierunku dzielnic Błeszno, Wrzosowiak i Raków. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Cały częstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.
Na początku 2018 r. częstochowskie MPK podpisało również wspartą funduszami unijnymi wartą 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto) umowę na dostawy 10 nowych tramwajów ze spółką Pesa. W przetargu na zakup 10 wozów (z prawem opcji zakupu do pięciu kolejnych) Pesa złożyła jedyną ofertę. Wszystkie wozy z tego zamówienia dotarły do miasta do końca września 2020 r.
W czwartek samorząd Częstochowy przekazał również, że jest na etapie rozstrzygania przetargu na 10 nowych autobusów elektrycznych ze stacjami ładowania. Umowa dofinansowania tego zakupu środkami z KPO w programie "Zeroemisyjny transport. Zielony transport publiczny" jest negocjowana z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. (PAP)
mtb/ mick/